Vandaag wordt de nieuwbouw van Lyceum Schravenlant te Schiedam officieel geopend door Wethouder Stam (Onderwijs) en Wethouder Grijzen (Milieu). Op 3 september jl. zijn de leerlingen van deze havo-vwoschool gestart in hun splinternieuwe duurzame gebouw. LIAG heeft in samenwerking met leerlingen, het schoolbestuur en de gemeente het nieuwe Lyceum Schravenlant ontworpen, geheel volgens Cradle to Cradle-principes.

Dit energieneutrale schoolgebouw zal een voorbeeldproject en ‘proeftuin’ zijn voor het toepassen van duurzame innovaties in scholen, woonwijken, openbare ruimten en op bedrijfsterreinen. Het lyceum dat het verouderde gebouw vervangt, zal dienen als platform voor educatieve en culturele beleving in Schiedam.

Pilot
Lyceum Schravenlant is het eerste schoolgebouw van Nederland dat volledig in de filosofie van Cradle to Cradle (C2C) is gerealiseerd. Op allerlei manieren is gekeken hoe de school in zijn geheel maximaal duurzaam kan zijn. Er is onder meer onderzoek gedaan naar het toepassen van warmtekoude opslag (WKO), zonnecellen, windturbines, levende groene wanden van rendiermos en mossedumdaken, maar vooral naar de sociale interactie tussen alle betrokkenen.
Het totale ontwerp en ontwerpproces vormt een pilot voor het C2C-bouwen. In een brief roemt Michael Braungart, een van de grondleggers van de Cradle to Cradle-filosofie, de manier waarop leerlingen, gemeente en architecten samenwerken om tot een duurzaam geheel te komen. Op aanraden van projectmanagementbureau HEVO heeft LIAG in een vroeg stadium innovatieve bedrijven met C2C-producten uitgenodigd om mee te praten over huidige en toekomstige ontwikkelingen. Het interieur van het gebouw heeft Ateliers in samenwerking met LIAG ontworpen.
De aspecten die bij het Lyceum Schravenlant een grote rol speelden zijn onder meer een gezonde leefomgeving en robuustheid in de vorm van degelijke C2C-materialen zoals folies en vloeren, hergebruikte en upcyclebare materialen. De school heeft een sensorgestuurd regelsysteem voor lucht, verwarming en verlichting, CO2-gestuurde ventilatie, en binnenbeplanting voor akoestiek en luchtvochtigheid.

Educatief
De vormgeving van het lyceum is afgestemd op didactisch nut die een duurzame bewustwording bij leerlingen stimuleert. Zo zijn installaties deels zichtbaar gelaten, wordt er met spreuken op de atriumbalustrades verwezen naar de duurzame materialisatie en zijn gevels vormgegeven afhankelijk van de oriëntatie. De leerlingen hebben samen met LIAG het gebouw vormgegeven. Zo is de balie in nauwe samenwerking met de leerlingen ontworpen.

Klaar voor de toekomst
Het gebouw is voorbereid om in de toekomst nieuwe technieken toe te passen zodra het rendement het toelaat. Het schoolgebouw is flexibel indeelbaar door onder meer een installatieopzet gerelateerd aan de stramienmaten en flexibele wanden. Hierdoor kan het pand in de toekomst zonder problemen krimpen, groeien of andere functies huisvesten. Ook zijn bouwdelen nu al onafhankelijk van elkaar te gebruiken.

Bron:

Stedenbouwarchitectuur.nl